Plán ŠD 2016/2017
Téma měsíce září:
"VŠICHNI JSME KAMARÁDI"
Cíl:
Dovede navázat a dále rozvíjet přátelské vztahy, spoluvytváří pravidla soužití ve ŠD, chápe význam a výhody jejich dodržování.
Orientuje se v prostorách školy.
Obsah tématu:
- Mám nové kamarády, sešli jsme se po prázdninách
- Učíme se žít spolu a vedle sebe
- Škola - místo, které znám a kam patřím
- Pravidla soužití
Kompetence:
- Zná své kamarády, svou třídu, prostory ŠD, školy a okolí
- Bezpečně se orientuje v prostředí školy, umí pomoci
s orientací mladšímu kamarádovi. - Seznamuje se svými právy - právo na pocit bezpečí,
možnost hrát si, odpočívat, učit se novému. - Podílí se na vytváření estetického a podnětného prostředí třídy a
chodeb. - Spolupracuje při hrách a činnostech, neposmívá se.
Odpočinkové činnosti:
Hrajeme seznamovací hry
Hrajeme společenské stolní hry
Hrajeme motivované hry
Hrajeme jazykové chvilky
Cvičíme podle jednoduchých pohybových říkanek
Pracovní činnosti:
Tvoříme koláž obrázku - kamarád
Kreslíme "Pohlednice z prázdnin." (družinová nástěnka na chodbě ŠD)
Pracujeme ve skupině - plakát: "To jsme my - žáci ŠD."
Zdobíme třídu a chodbu dětskými pracemi
Vyrábíme značku na dveře ŠD pro nové kamarády
Literární činnosti:
Pracujeme v komunikačním kruhu - tvoříme pravidla soužití ve ŠD
Píšeme pravidla a malé děti tvoří obrázek k pravidlům, jak se chovat ve ŠD
Čteme z knihy na pokračování
Hovoříme o nakresleném kamarádovi
Vyprávíme si o prázdninách podle pohlednic
Rekreační činnosti:
Sportujeme v areálu ŠD: "Švihadlová královna" - skáčeme přes švihadlo
"Hladový medvěd" - prohazujeme míčky
"Žabí princ" - skáčeme z místa do dálky
Malujeme křídou na chodník "Podzimní sluníčka"
Téma měsíce říjen:
"PAN PODZIM VYPRÁVÍ"
Cíl:
Chápe změny v přírodě v širších souvislostech, aktivně prožívá krásu a možnosti, které podzim nabízí
Uvědomuje si význam prací a činností spojených s podzimem.
Obsah tématu:
- Barvy a chutě podzimu...
- Podzim a ptáci...
- Podzim a zvířata...
- Podzim a lidé...
Kompetence:
- Prožívá krásu podzimu, vnímá charakteristické barvy, vůně, chuti...
- Poznává a rozšiřuje si poznatky o tom, jak se na zimu připravují
volně žijící zvířata, ví, kteří ptáci odlétají do teplých krajin a
proč, zjišťuje, jak pomoci zvířatům při přezimování. - Uvědomuje si, že podzim je čas dozrávání a sklizně, zná podle
barvy, tvaru, chuti ovoce a zeleninu, jejich využití, vliv na
zdraví... - Aktivně se zapojuje do charakteristických podzimních her a
činností (pouštění draka, sběr plodů, listů...) spolupracuje
s ostatními dětmi...
Odpočinkové činnosti:
Hádáme ovoce a zeleninu z knihy "Hádáš, hádám, hádáme"
Vybarvujeme omalovánky s podzimní tématikou ( estetické vnímání barev, nepřetahování)
Hrajeme pexeso s podzimními motivy
Hrajeme stolní hry
Skládáme puzzle
Stavíme z konstruktivních stavebnic
Pracovní činnosti:
Představujeme si Pána Podzimu (výtvarné zpracování)
Doplňujeme pracovní listy s podzimní tematikou
Vystřihujeme vystřihovánky s podzimní tematikou
Krájíme a ochutnáváme ovoce- Ovocný den (rozvíjení smyslů)
Vyrábíme z bramborových tiskátek (záložka do knihy)
Uskutečňujeme výstavu podzimního ovoce- podle druhů, barvy
Připravujeme ovocný salát
Literární činnost:
Hádáme hádanky o podzimu z knihy
Čteme pohádky a příběhy s podzimní tématikou
Prohlížíme si ilustrace J. Lady- podzim na vesnici dříve a dnes
Díváme se na naučnou videokazetu o stěhovavých ptácích
Rekreační činnosti:
Pozorujeme změny na zahrádkách před domy
Sbíráme přírodniny a listí
Určujeme stromy v parku
Procházíme se po náměstí a díváme se na prodejny s ovocem a zeleninou
Téma měsíce listopad:
"POZNÁVÁME SVĚT..." (lidé, práce, čas...)
Cíl:
Váží si snahy a výsledků lidské práce, činnosti své i druhých a uvědomuje si,
že každá práce má svou důležitost a význam
Poznává časové souvislosti (den, týden, měsíc, rok,..) a učí se čas smysluplně využívat...
Obsah tématu:
- "...ten umí to a ten zas tohle..." (lidé a jejich profese...)
- Čím chci být, až budu velký...
- Jak malí pomáhají velkým... (moje role v rodině, ve škole,
v družině,..) - Orientace v čase
Kompetence:
- Poznává hodnotu sama sebe, svého místa v rodině,
v kolektivu třídy... umí pochválit kamaráda... - Uvědomuje si význam, důležitost a nezbytnost každé profese,
váží si výsledků lidské práce. - Přemýšlí nad svými zájmy a nadáním, dává je do
souvislosti s možným profesním zaměřením - Orientuje se v čase: roční období, měsíce v roce,
dny v týdnu, hodiny
Odpočinkové
činnosti:
Hrajeme pantomimické hádanky na řemesla
Hovoříme na téma:"Co kdy děláme"
Hrajeme hry na posilování vztahů
Relaxujeme na podložce při poslechu pohádky dle výběru dětí
Hrajeme námětové hry na rodinu
Pracovní činnosti:
Orientujeme se v čase formou pracovních listů
Kreslíme "Čím bych chtěl/a být"
Zhotovujeme kalendář
Vyrábíme koláž na téma jak si pomáháme ve ŠD
Literární činnosti:
Vyprávíme si o povolání rodičů...
Vedeme rozhovory v komunikačním kruhu: "Čím bych chtěl být a proč..."
Hádáme hádanky: "Co by bylo, kdyby nebylo...(lékařů, prodavačů, učitelů, kuchařů, uklízeček..)
Vyprávíme si, jak si pomáháme v rodině, ve škole, ve družině
Opravujeme zpřeházený příběh podle časové posloupnosti
Rekreační činnosti:
Procházíme se na náměstí, pozorujeme lidi a jejich profesí...
Navštívili jsme obchod s hodinami- povídáme si o různých druzích hodin (digitální, nástěnné)
Sportujeme v tělocvičně
Hrajeme stolní tenis
Téma měsíce prosinec:
"NASTAL ČAS VÁNOČNÍ..."
Cíl:
Zná a aktivně prožívá zvyky a tradice Vánoc, uvědomuje si radost z dávání a přijímání
Prožívá emoce, napětí, radost, učí se je vyjadřovat a zpracovat...
Obsah tématu:
- Těšíme se na Mikuláše
- Připravujeme Mikulášskou výstavu
- Vánoce v poezii, próze, hudbě...
- Vůně Vánoc u nás doma...
Kompetence:
- Podílí se na přípravě dárků pro rodiče
- Poznává a prožívá radost nejen z přijímání, ale i
z dávání (dárkem je i úsměv, pohlazení, pomoc, laskavé slovo). - Snaží se o pozitivní komunikaci (ví, že je potřebná nejen o
Vánocích...) - Seznamuje se s vánočními zvyky a tradicemi, prožívá
atmosféru vánočních příprav a podle možností se aktivně zapojuje... - Vyjadřuje pocity, prožitky a očekávání spojené
s Vánocemi...
Odpočinkové činnosti:
Hrajeme hru "Kdybych měl/a kouzelný prsten, co bych si přál/a"
Relaxujeme na podložce za poslechu vánočních koled na CD
Vyprávíme si, co bychom si přáli pod stromeček
Vedeme rozhovory u čaje a cukroví
Zpíváme vánoční koledy
Pracovní činnosti:
Modelujeme ze slaného těsta
Pečeme cukroví
Vyrábíme vánoční přáníčka
Vyrábíme ozdoby na vánoční jarmarky
Literární činnosti:
Hovoříme o vánočních zvycích
Čteme si na pokračování z knihy od Šottnerové
Prohlížíme si dětské časopisy
Vyprávíme si na téma Vánoce dříve a dnes
Rekreační činnosti:
Hrajeme si na sněhu, koulujeme se, bobujeme- při příznivém počasí
Navštívíme výstavu betlémů
Soutěžíme o nejhezčího sněhuláka
Hrajeme pohybové hry v tělocvičně
Navštívíme náměstí, prohlédneme si vánoční výzdobu
Téma měsíce leden:
"ZIMA, ZIMA JE TU..."
Cíl: Poznává hlavní zásady zdravého životního stylu, uvědomuje si, že zdraví je dar, o který je třeba se starat...
Prohlubuje si poznatky o lidském těle...
Učí se samostatnosti a správnému rozhodování...
Obsah tématu:
- Zvířata v zimě spí, ale my ne... jak využít volný čas...
- Co dělat pro to, abychom byli zdraví... oblečení, otužování, sport, jídelníček a vitamíny...
- Jsem nemocný
- Kdy říci ANO a kdy NE - prevence rizikového chování a závislostí
Kompetence:
- Využívá účelně a správně volný čas ve ŠD i doma, rozlišuje
kvalitu náplně volného času a umí si vybrat správnou aktivitu... - Vyhledává informace z různých zdrojů, umí je
propojit a využít... - Spolupracuje ve skupině, dokončuje započatou činnost, uklidí
si po sobě, pomůže kamarádovi s úklidem... - Má radost z vykonané práce...
- Uvědomuje si nebezpečí spojené s rizikovým chováním,
zaujímá správný postoj, učí se vyhodnotit a rozhodnout...
Odpočinkové činnosti:
Sledujeme videokazetu o zimním spánku zvířat
Besedujeme o návrzích, co by děti rády dělaly v ŠD
Hrajeme si s papírovými panenkami- jak je správně obléci do zimního počasí
Hovoříme o nebezpečnosti alkoholu a cigaret
Pracovní činnosti:
Vyrábíme koláž- krmítko pro ptáčky se zrním
Vypracováváme pracovní list na téma zdravá výživa
Vyrábíme leták k boji proti návykovým látkám
Kreslíme obrázek k pohádce O pejskovi a kočičce- Jak pekli dort
Literární činnosti:
Čteme pohádku "Povídání o pejskovi a kočičce"- Jak si pekli dort
Hledáme v kuchařských knihách zdravé recepty
Sestavujeme zdravý jídelníček
Prohlížíme si naučné publikace o životě zvířat
Rekreační činnosti:
Procházíme se zimní krajinou
Hrajeme míčové hry v tělocvičně
Stavíme sněhové stavby- při příznivém počasí
Téma měsíce únor:
"MÍSTO, KDE ŽIJI..."
Cíl:
Prohlubuje si respekt i citový vztah ke všem členům rodiny, vnímá rozdělení rolí v rodině a své místo v ní...
Uvědomuje si význam domova v širší souvislosti (rodina, škola, město, stát,..) a cítí potřebu někam
patřit...
Obsah tématu:
- Moje rodina, můj domov...
- Kouzlo "kouzelných slovíček"...
- Město, vesnice, kde žiji (významná místa, lidé)
- Tradice- Masopust (karneval)
Kompetence:
- Uvědomuje si význam domova, rodiny, svého postavení
v ní, důležitost a potřebu někam patřit... - Posiluje svou vnitřní identitu, zdravé sebevědomí...
- Vyjadřuje pocity, naslouchá a soustředí se na to, co sděluje
druhý... - Rozvíjí smysl pro orientaci, poznává naše město a okolí...
- Posiluje svůj pozitivní vztah k dětem, učitelům a
zaměstnancům školy... - Osvojuje si zásady spol. chování, umí aktivně pozdravit, poprosit,
poděkovat...
Odpočinkové činnosti:
Vyprávíme si o významu domova, rodiny
Hádáme hádanky na rodinné vztahy- rodiče, bratr, sestra, prarodiče, teta, strýc, bratranec, sestřenice
Relaxujeme, přemýšlíme, co by našim nejbližším udělalo největší radost- vyprávíme si o tom
Besedujeme o důležitosti slušného chování -posloucháme audiokazetu Hurvínkova abeceda slušného chování
Pracovní činnosti:
Vyrábíme domeček z papíru
Kreslíme plakát na karneval
Zhotovujeme koláž "Já a moje rodina"
Vyrábíme masku na karneval
Literární činnosti:
Hledáme v knihách informace o Rakovníku
Vyprávíme si pověsti o našich rodištích
Seznamujeme se s pojmem masopust v encyklopedii
Hovoříme na téma "Co pro mě znamená má rodina"
Nacvičujeme scénku dle scénáře dětí na téma "Co je slušné chování a co ne"
Rekreační činnosti:
Navštívíme významná místa v Rakovníku (náměstí, radnici, knihovnu...)
Tančíme a soutěžíme při masopustním reji v tělocvičně
Téma měsíce březen:
"SVĚT KOLEM NÁS SE PROBOUZÍ..."
Cíl:
Prohlubuje si poznatky o jarní přírodě (květiny, stromy, ptáci, zvířata, mláďata..)
Poznává jak přírodu chránit a podle možností se o to snaží...
Obsah tématu:
- Jaro klepe na dveře... ( změny v přírodě, Velikonoce, volně žijící zvířata, počasí, oblékání, hry...)
- Stromy a rostliny se probouzejí...
- Máme rádi mláďata...
- Ochrana přírody - co pro to můžu udělat já...?
Kompetence:
- Poznává souvislosti mezi změnami počasí, teplotami a probouzející se přírodou (volně žijící zvířata v lese a na poli...)
- Seznamuje se s tradicí Velikonoc
- Vytváří si ohleduplný a citlivý vztah k přírodě...
Odpočinkové činnosti:
Vyprávíme si o změnách přírody na jaře
Vybarvujeme omalovánky s jarní tématikou
Díváme se na videokazetu "Zvířata a mláďata"
Relaxujeme ve snoozelenu
Pracovní činnosti:
Využijeme v rámci tříděného odpadu víčka od PET lahví na výrobu květiny
Tvoříme "kolíčková zvířátka"- práce s barevným papírem
Na balicí papír tvoříme les se zvířaty
Vyrábíme dárky ke Dni učitelů
Literární činnosti:
Čteme si pohádku O Křemílkovi a Vochomůrce "Vstávej, semínko, holala..."
Pracujeme s odbornou literaturou- určujeme léčivé a jedovaté rostliny
Listujeme dětskými časopisy, hledáme říkadla o jaru
Učíme se velikonoční koledu
Rekreační činnosti:
Sledujeme při procházkách v okolí školy změny v přírodě
Všímáme si jarních prací na zahradách
Hrajeme si na průlezkách v parku
Téma měsíce duben:
"CO MI ŘEKL SEMAFOR..."
Cíl:
Zná základní dopravní značky a pravidla potřebná pro bezpečnost v běžném životě, učí se správným a pohotovým reakcím v zátěžových
situacích... (důležitá telefonní čísla, úraz, požár, dopravní nehoda)
Obsah tématu:
- Dopravní situace v našem životě - chodím a jezdím bezpečně...
- Už vím proč, už vím jak... (tel. čísla a přivolání pomoci...)
- Hrajeme si, sportujeme a soutěžíme bezpečně - " Silnice není hřiště"...
- Chování a komunikace s handicapovanými kamarády, ochota pomoci...
- Jen dva prstíčky tam strčíme, hned zas půjdeme. .(problematika delikventních lidí, domácího násilí, )
Kompetence:
- Ujasňuje si základní pravidla silničního provozu z pohledu chodce a cyklisty...
- Učí se jak reagovat v zátěžových situacích, spolupracuje ve skupině...
- Poznává výhodu dodržování pravidel...
- Snaží se být vnímavý a citlivý vůči druhým...
- Seznamuje se s možným nebezpečím kolem nás, učí se správně vyhodnotit situaci a rychle se rozhodnout... (nebezpečné nabídky od neznámých lidí...)
Odpočinkové činnosti:
Vyprávíme si o základních pravidlech silničního provozu
Hrajeme pexeso Dopravní značky
Vyprávíme si o možné nebezpečnosti"cizích lidí"- jak se správně zachovat
Pomáháme dětem na vozíčku- otevíráme dveře, pomáháme v jídelně...
Pracovní činnosti:
Vypracováváme pracovní listy s dopravní tématikou
Sázíme osení
Vyrábíme velikonoční výrobky
Vyrábíme plastické dopravní značky
Tvoříme motivační plakáty s důležitými telefonními čísly 150, 155, 158
Literární činnosti:
Čteme si pohádku "O neposlušných kůzlátkách"
Nacvičujeme situace, jak správně přivolat pomoc, základy první pomoci
Díváme se na videokazetu s dopravní tématikou
Vedeme rozhovor s dětmi, jak se chovat, když jsem doma sám/sama
Rekreační činnosti:
Sledujeme silniční provoz v okolí školy, všímáme si značek
Jezdíme na koloběžkách
Hrajeme venku hry zaměřené na procvičení hmatu, sluchu
Téma měsíce květen:
"KDO SI HRAJE, NEZLOBÍ..."
Cíl:
Učí se respektovat a dodržovat pravidla her, soutěží, pohybových aktivit, vytváří si smysl pro čestné jednání ve hře i v životě...
Obsah tématu:
- Plná náruč lásky... (přání, dárky, aktivity zaměřené ke Dni matek...)
- Vyber si správně... (souvislost mezi zdravím, aktivním odpočinkem, spánkem, pohybem, zdravou stravou, režimem dne...)
- Hraji, hraješ, hrajeme...
- Když se stane úraz... (základy první pomoci)
Kompetence:
- Posiluje si citovou vazbu k rodině...
- Učí se vyjadřovat pocity, vztahy, nestydí se za projevy něžnosti...
- Uvědomuje si zodpovědnost za své zdraví...
- Hraje, závodí a soutěží ne pro výhru, ale pro radost a prožitek ze hry...
- Samostatně se rozhoduje pro hru a seberealizaci, střídá role ve skupině...
- Učí se vyrovnávat s neúspěchem, vyjadřovat a zpracovávat negativní pocity...
- Učí se pomoci druhému a sám o pomoc požádat...
- Hledá způsoby řešení v běžných i nestandardních situacích...
- Poznává, že i v konfliktních situacích lze jednat slušně a ohleduplně...
Odpočinkové činnosti:
Vybarvujeme omalovánky
Relaxujeme na podložce při relaxační hudbě
Nacvičujeme automasáž molitanovými míčky
Kreslíme volnou kresbu dle výběru dětí
Hrajeme společenské hry
Pracovní činnosti:
Vyrábíme dáreček pro maminku- ke Dni matek
Řešíme rébusy s tématikou zdravého životního stylu ze stránek Pro chytré hlavičky
Kreslíme svou maminku
Kreslíme obsah lékárničky
Pokusíme se nakreslit svou oblíbenou hru
Literární činnosti:
Čteme si báseň Fr.Hrubína Maminka
Čteme si příběhy o mamince z literatury
Povídáme si na téma Můj volný čas
Rekreační činnosti:
Hrajeme karty na dece v parku
Malujeme křídami na chodník
Nacvičujeme v terénu první pomoc- transport zraněného kamaráda
Hrajeme míčové hry
Téma měsíce červen:
"NA CELÉM SVĚTĚ ŽIJÍ DĚTI..."
Cíl:
Uvědomuje si jedinečnost každého člověka včetně sebe, prohlubuje si poznatky o životě dětí v jiných podmínkách
Obsah tématu:
- Mezinárodní den dětí...
- Všechny děti chtějí žít v míru...
- Každý umí něco... (malujeme, zpíváme, skládáme, sportujeme...)
Kompetence:
- Uvědomuje si hodnotu člověka
- Poznává hodnotu kamarádství, přátelství...
- Poznává svá práva, ale i povinnosti...
- Kultivuje svůj slovní i mimoslovní projev...
- Kladnými prožitky a hodnocením posiluje zdravé sebevědomí...
Odpočinkové činnosti:
Vyprávíme si o Dni dětí, jak by si jej děti přály prožít
Vedeme rozhovory o tom jak děti plánují s rodiči prožít prázdniny
Hodnotíme školní úspěchy, chválíme, motivujeme ke zlepšení na příští šk. rok (není nutné se obávat přijít domů s "horší" známkou)
rozloučíme se se šk.rokem zmrzlinovým pohárem
Pracovní činnosti:
Malujeme zážitek ze Dne dětí
Kreslíme, jak bychom si přáli prožít prázdniny
Tvoříme koláž svého nejlepšího kamaráda ze ŠD
Literární činnosti:
Čteme si z publikace Rakovník (nejen)pro děti- hledáme náměty, kam o prázdninách
Hledáme zajímavosti o dětech žijících v různých koutech Země- v dětských časopisech, v encyklopedii
Rekreační činnosti:
Hrajeme si venku v parku, na průlezkách, jezdíme na koloběžce, kreslíme křídami
Slavíme Den dětí - soutěžíme venku, při nepř.počasí v tělocvičně
Hrajeme si na pískovišti v MŠ
Rozloučíme se se šk. rokem diskotékou v tělocvičně